Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
meerspanningslocomotief
Reeks 18 |
|
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : 96 locomotieven in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2048 | ||
Algemene kenmerken | ||
Type Bouwer Bouwjaar Indienststelling Nummering Effectief As indeling Dienstspanningen Tractievermogen Recuperatievermogen Rheostatisch vermogen Totale massa Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Grensprofiel |
HLE 18 Siemens 2009 - 2012 2011 - 2012 1801 - 1896 96 Bo'Bo' 25kVAC 50Hz, 1,5kV en 3kVDC bij 25kV en 3kV: 5MW (Boost 6MW), bij 1,5kV: 2,4MW bij 25kV en 3kV: 5MW, bij 1,5kV: 2,4MW bij 3kV en 1,5kV: 2,6MW 90t 22,5t 300kN bij 25kV en 3kV: 200km/h, bij 1,5kV: 160km/h UIC 505.1 |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophangingen Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter (min - max) Maximum boogstraal |
19580mm 3014mm 9900mm 3000mm 1040mm 3955mm 4278mm 4278mm 1070 - 1150mm 100m |
|
Mechanisch gedeelte | Locomotief 1804 te FKR - 2012 Locomotief 1825 te FKR - 2011 |
|
Pneumatische remuitrusting - Automatische rem met pneumatische antislipbescherming. De verhouding tussen de elektrische rem en de pneumatische rem wordt geregeld door een gecombineerde inrichting, 'BLENDING' genoemd. - Directe rem. - Pneumatische remmen via 8 intern geventileerde schijfremmen (2 per wielstel) - Veerrem,geïntegreerd in een schijfremeenheid (1 per wielstel) Elektrische remuitrusting - Recuperatierem als primaire rem - Rheostatische rem Uitrusting voor persluchtproduktiepaciteit van 1000L vult (10bar). - Zuigdebiet: 2400l/min Overbrenging trekkracht/remkracht - Motor-As: via tandwiel met een overbrengingsverhouding van 91/27, meeneemstangen en holle as. - As-Draaistel: per geleidingsstang. - Draaistel-Kast: via draaispil en meeneemstang. - Kast-Trein: via trekhaak tot 1500kN en buffers met hydraulische schokdemping. Primaire en secundaire ophanging - Met veren en hydraulische schokdempers Verwarming van de stuurpost - Acclimatisatie van Faiveley. |
||
Elektrisch gedeelte | ||
Stroomafnemers | ||
Type Aantal |
Faiveley 2 |
|
Tractieuitrusting | ||
1 Oliegekoelde hoofdtransfo Vermogen Secundaire spanningen ⇒ 2 watergekoelde IGBT-tractieomvormers 1e trap DC ⇒ AC ⇒ DC Tussenliggende spanningsbus AC 2e trap ⇒ 4 Tractiemotoren Type Doorlopend vermogen Ophanging |
- 6,3MVA Tractie: 4x1850V Verwarming: 1x1500V - 2 opjaagomvormers+2 omvormers voor de rheostatische rem. 2 gelijkrichterbruggen met 4 kwadranten. 2000-4200V 3400-3600V 2 driefasige wisselrichters (1 per tractiemotor) 1 driefasige hulpwisselrichter 440V - asynchrone draaistroommotor met 2 poolparen 1,25MW op 3 punten, volledig opgehangen aan het draaistelframe |
|
Hulptoestellen | ||
2 luchtgekoelde hulptrafo's Vermogen Uitgangsspanning 1 Ventilatormotor voor hulptrafo's Voedingsspanning Vermogen Debiet 1 Motor-compressor Voedingsspanning Vermogen 4 Ventilatormotoren tractiemotoren Voedingsspanning Vermogen Debiet 2 Ventilatormotoren voor koeling Voedingsspanning Vermogen Debiet 1 Ventilatormotor Voedingsspanning Vermogen Debiet 2 oliepompen Voedingsspanning Vermogen 2 oliepompen Voedingsspanning Vermogen Debiet 1 omvormer batterijlading Voedingsspanning Uitgangsspanning Vermogen 2 omvormers 110V/24V Vermogen Energievoorziening van de trein |
- 100kVA 3x400V - 440V 3fasig 4,4kVA 1,3m³/h - 3x440V 23kVA - 3x440V 15,5kVA 1,8m³/s Olie hoofdtransfo en water van de omvormers 3x440V 9,3kVA 11m³/s voor de machinekamer 3x440V 3kVA 0.8m³/s voor de olie van de hoofdtransfo 3 x440V 5,7kVA voor het koelwater van de omvormers 3x440V 5kVA 15m³/h - 3x440V 110V DC 13kW - 1kW 1,5kV op net 1,5kV; 3kV op net 3kV; 1,5kV 50Hz op net 25kV |
|
Batterij Type Nominale laadspanning |
- Pb 96V 100Ah 110V |
|
Seinuitrusting Gegevensbus locomotief Gegevensbus trein |
ETCS, TBL2, TBL1+, TBL1, MEMOR, KVB MVB FIP |